Stanisław Staszic


Stanisław Wawrzyniec Staszic, znany również pod różnymi formami swojego nazwiska, takimi jak Stasic, Staszyc czy Stazis, był niezwykle wpływowym i wszechstronnym człowiekiem. Urodził się przed 6 listopada 1755 roku w Pile i zmarł 20 stycznia 1826 roku w Warszawie. Jako polski działacz oświeceniowy, Staszic odegrał kluczową rolę w rozwoju idei społecznych oraz ruchów kulturalnych swoich czasów.

Był pionierem spółdzielczości, a także producentem niezapomnianych dzieł literackich jako pisarz polityczny oraz publicysta. Jego zainteresowania obejmowały także filozofię oraz tłumaczenia, co podkreśla jego wszechstronność intelektualną. Staszic był także wolnomularzem i przyrodnikiem, wykazującym talent w badaniach geograficznych oraz geologicznych.

Choć był również księdzem katolickim, warto zaznaczyć, że przez niemal ostatnie dwie dekady swojego życia nie pełnił posługi duszpasterskiej i nie nosił sutanny, co może świadczyć o jego odmiennym podejściu do duchowości i życia religijnego.

W 1808 roku Staszic został członkiem Izby Edukacyjnej Księstwa Warszawskiego, co pozwoliło mu czynnie uczestniczyć w reformach edukacyjnych. W 1809 roku objął stanowisko ministra stanu Księstwa Warszawskiego, a od 1810 roku był radcą stanu. Jako zastępca ministra oświaty Królestwa Polskiego w latach 1818–1824 oraz minister stanu Królestwa Polskiego od 1824 roku, Staszic miał duży wpływ na kształtowanie polityki oświatowej i społecznej w Polsce.

Życiorys

Stanisław Staszic, urodzony w zamożnej rodzinie, znał życie miejskie od najmłodszych lat. Jego ojciec, Wawrzyniec, oraz dziadek pełnili funkcje burmistrzów Piły, a matka, Katarzyna z Mędlickich, również zasłynęła jako burmistrzanka pilska. Na wczesnym etapie edukacji uczęszczał do Kolegium jezuitów w Poznaniu, gdzie kształtował swoje umiejętności. Po ukończeniu seminarium duchownego w tym samym mieście uzyskał święcenia kapłańskie na przełomie lat 1778 i 1779, a następnie, w roku 1779, został duchownym.

Warto zaznaczyć, że w dniu 9 lipca 1778 roku, Staszic został mianowany na kanclerstwo kolegiaty szamotulskiej, co wiązało się z uzyskaniem dochodów z dóbr w Jankowicach. Jednak z tej funkcji ustąpił 2 grudnia 1796 roku. W latach 1779–1781 Staszic kontynuował naukę za granicą, gdzie studiował nauki przyrodnicze i fizykę, początkowo w Paryżu w Collège de France, gdzie zetknął się z ideami G.L. Buffona. Nie zabrakło mu również powieści o Alpy i Apeniny, które odwiedzał w tym okresie.

Po powrocie do ojczyzny w 1781 roku, Staszic objął posadę wychowawcy synów znanego kanclerza, Andrzeja Zamoyskiego. W roku 1782 obronił doktorat z obojga praw w Akademii Zamojskiej, gdzie zyskał także katedrę języka francuskiego, którą prowadził do roku 1784. Jego zamiłowanie do nauki i podróży zaowocowało jeszcze dwoma wyjazdami zagranicznymi – pierwszy w latach 1790–1791 do Wiednia i Włoch, a drugi w latach 1794–1797 do Wiednia.

Na początku Sejmu Czteroletniego Staszic przebywał w Warszawie. Po śmierci A. Zamoyskiego w lutym 1792 roku, został doradcą finansowym wdowy, co spowodowało napięcia z byłymi wychowankami. W jedynym momencie, w marcu 1793 roku, pojawił się w Warszawie. W 1797 roku, po zgonie Konstancji Zamoyskiej, był przedmiotem procesu o sfałszowanie skryptu dłużnego, zakończonego ugodą. Staszic, dzięki swoim badaniom geologicznym i geograficznym, w latach 1798–1799 prowadził różnorodne podróże naukowe po kraju.

Wiosną 1800 roku nabył dobra hrubieszowskie, które formalnie stały się jego własnością po dziesięciu latach, 19 sierpnia 1811 roku. Dwa lata później, w 1801, kupił domy na siedzibę Towarzystwa Przyjaciół Nauk, do którego dołączył w roku 1800. Jesienią 1804 roku Staszic znów udał się za granicę, podróżując przez Wrocław, Drezno i Paryż, a w czerwcu 1805 roku powrócił do kraju. Dwa miesiące później podjął się wyprawy geologicznej w Tatry, zdobywając Krywań i Łomnicę.

Jako jeden z wiodących reformatorów oraz uczonych okresu oświecenia, Staszic był filozofem, który głosił monistyczną koncepcję rozwoju. W 1812 roku w folwarku Jarosławiec założył Towarzystwo Rolnicze Hrubieszowskie, stając się prekursorem spółdzielczości w Polsce. Koncepcje ideowe bliskie były mu do fizjokratyzmu i panslawizmu, a w obszarze reform systemowych jego działania miały kluczowe znaczenie w Sejmie Wielkim.

Staszic miał również kontrowersyjny stosunek do Żydów, a w jego publikacji z 1790 roku, „Przestrogi dla Polski”, opisywał ich w pejoratywny sposób. Z czasem jego antysemityzm się nasilił, a jego niechęć do judaizmu obiektywnie krytykowała Talmud, nawołując do zastąpienia judaizmu nową religią.

Zaangażował się także w rozwój przemysłu, pełniąc rolę geologa i badacza. W 1825 roku opublikował wyniki swoich badań dotyczących Gór Izerskich i Karkonoszy, a w latach 1816–1824 pełnił funkcję dyrektora generalnego Wydziału Przemysłu i Kunsztów Królestwa Kongresowego, gdzie opracował plan dla Staropolskiego Okręgu Przemysłowego. Staszic zainicjował także wznowienie eksploatacji węgla kamiennego ze złoża Reden.

Był również mecenasem, promując wynalazcę Abrahama Sterna. Po jego śmierci w 1826 roku, został pochowany w kościele Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny na Bielanach, w Warszawie, a pogrzeb przyciągnął 14 tysięcy uczestników. Zgodnie z jego wolą, część majątku przekazano na cele charytatywne, w tym na Szpitala Dzieciątka Jezus, oraz wsparcie dla pomnika Mikołaja Kopernika, Instytutu Głuchoniemych oraz innych instytucji.

Po jego śmierci grób Staszica stał się miejscem spotkań dla młodzieży i patriotów, a w XX wieku został odnowiony dzięki staraniom rektora Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, profesora Ryszarda Tadeusiewicza. Odsłonięcie odnowionego nagrobka miało miejsce 1 grudnia 1999 roku.

Odznaczenia

Stanisław Staszic, znany jako jeden z wybitnych przedstawicieli polskiego Oświecenia, otrzymał liczne wyróżnienia za swoje zasługi. W dniu 31 lipca 1818 roku, został uhonorowany Orderem Orła Białego, co stanowi jedną z najwyższych nagród w ówczesnej Polsce.

Oprócz tego, w ramach Królestwa Kongresowego, Staszic stał się kawalerem Orderu Świętego Stanisława 1. klasy, co podkreśla jego znaczenie oraz wpływ w społeczeństwie tego okresu.

Upamiętnienie

Stanisław Staszic, postać historyczna o znaczącym wpływie na polskie szkolnictwo, doczekał się wielu form upamiętnienia, które świadczą o jego niezatartej obecności w polskiej kulturze.

Podczas ceremonii pogrzebowych, na których oddano mu hołd, wykonano utwory upamiętniające jego osobę. Nauczyciel Fryderyka Chopina, Józef Elsner, stworzył kompozycje, w tym Kantatę z wierszem polskim, przypisaną ministrowi Staszicowi. Utwór ten jest przeznaczony na pięć głosów i towarzyszy mu pięciogłosowy kanon, stworzony na potrzeby Szkoły Muzycznej Konserwatorium, jednak wykonany bez instrumentów.

W literaturze, Staszic zyskał również przedstawienie w opowiadaniu autorstwa Mary Anne Hoare, pt. Nie sądź!, które ukazało się w magazynie Household Words, redagowanym przez Karola Dickensa, w roku 1851. Dodatkowo, biografia związana z jego życiem, zatytułowana Pucharek ze srebra, powstała dzięki twórczości Hanny Muszyńskiej-Hoffmannowej i została opublikowana w Warszawie w 1968 roku.

Warto zaznaczyć, że Marian Brandys poświęcił Staszicowi cały rozdział w swojej książce Generał Arbuz, wydanej w Warszawie w 1988 roku. Stanisław Staszic stał się także patronem blisko 200 szkół oraz uczelni. Od 1969 roku jest patronem Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH) w Krakowie, a wiele z tych szkół należy do Ogólnopolskiego Towarzystwa Szkół Staszicowskich, utworzonego w 1987 roku.

Pomniki upamiętniające Staszica można znaleźć w różnych miastach Polski, m.in. w Ciechocinku (1961), Częstochowie (1974), Dąbrowie Górniczej (1962), Hrubieszowie (1922), Jarosławcu (1926), Kielcach (1906), Krakowie (1901), Łodzi (1984), Oblęgorku (1901), Pile (dwa pomniki – 1960, 1991), Poznaniu (1967) oraz w Warszawie (1976).

Od 1889 roku, we Lwowie, funkcjonowało Towarzystwo imienia Stanisława Staszica, które zajmowało się publikowaniem książek dotyczących historii, polityki i zagadnień społecznych. Z kolei w Pile, od 1998 roku, regularnie ukazuje się seria wydawnicza „Zeszyty Staszicowskie”. Do roku 2016 wydano 10 tomów tej serii w dwuletnich odstępach.

Staszic został również upamiętniony w Kopalni Soli w Wieliczce, gdzie jedna z komór została nazwana jego imieniem i jest dostępna dla turystów. Imieniem Staszica nazwano staw w Tatrach, górę na Spitsbergenie (Norwegia), komorę jaskini na Podolu (Ukraina), a także wiele minerałów i skamieniałości, przypisując im jego nazwisko. Warta uwagi jest także polska moneta kolekcjonerska z wizerunkiem Staszica, wyemitowana w 1992 roku o nominale 200 000 zł, wykonana ze srebra próby 750.

Wizerunek Stanisława Staszica można znaleźć także na banknotach o nominale 50 000 zł, które były w obiegu od 1989 do 1996 roku, a ich emisje miały miejsce 1 grudnia 1989 roku oraz 16 listopada 1993 roku. W uznaniu zasług Stanisława Staszica dla polskiego szkolnictwa, 3 czerwca 2015 roku odsłonięto jego posąg przed gmachem Rektoratu Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach.

Imię Stanisława Staszica nosi ponad dziesięć liceów ogólnokształcących w Polsce, między innymi:

Twórczość

Dzieła

Stanisław Staszic, jako wybitny myśliciel i pisarz, stworzył wiele znaczących prac, które są ważnym elementem polskiej literatury. Wśród jego dzieł można wymienić następujące tytuły:

  • Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego, Warszawa 1787,
  • Przestrogi dla Polski, Warszawa 1790,
  • Uwagi zakordonowego obywatela pruskiego, Toruń 1793,
  • O ziemiorództwie gór dawnej Sarmacji, a później Polski, Warszawa 1806,
  • O statystyce Polski, Warszawa 1807,
  • Do Sejmu, Warszawa 1808,
  • O ortografii, Warszawa 1814,
  • Ostatnie moje do spółrodaków słowo, Warszawa 1814,
  • Przemowy do uczniów, Warszawa 1814,
  • Myśli o równowadze politycznej w Europie, Warszawa 1815,
  • O ziemiorodztwie Karpatów i innych gór i równin Polski, Warszawa 1815,
  • Pochwała Ludwika Gutakowskiego, Warszawa 1816,
  • Pochwała Andrzeja Zamoyskiego, Warszawa 1816,
  • O przyczynach szkodliwości Żydów, Warszawa 1816,
  • Dzieła, t. 1–9, Warszawa 1816–1820,
  • Ród ludzki, Warszawa 1819–1820,
  • Pochwała Stanisława Potockiego, Warszawa 1825.

Przekłady

W dorobku Staszica znajduje się również wiele przekładów, które przyczyniły się do rozwoju polskiej literatury oraz myśli filozoficznej. Oto niektóre z nich:

  • Jean Baptiste Racine, Religia, Warszawa 1779,
  • Voltaire, O zapadnieniu Lizbony, Warszawa 1779,
  • Georges Leclerc Buffon, Epoki natury, Warszawa 1786,
  • Jean-Pierre Claris de Florian, Numa Pompiliusz, drugi król Rzymu, Warszawa 1788,
  • Antoine Léonard Thomas, Pochwała Marka Aureliusza, Warszawa 1789,
  • Claude Carloman de Rulhière, Historia bezrządu Polski, Warszawa 1808,
  • Homer, Iliada, Warszawa 1815.

Wydania zbiorowe współczesne

Współczesne wydania zbiorowe jego prac stanowią cenną skarbnicę wiedzy o myśli Stanisława Staszica. Warto zwrócić uwagę na następujące publikacje:

  • Pisma pedagogiczne, Lublin 1926,
  • Wybór pism, Warszawa 1948, 1952,
  • O nauce, jej znaczeniu i organizacji, Warszawa 1952,
  • Pisma filozoficzne i społeczne, t. 1–2, Warszawa 1954,
  • Pisma i wypowiedzi pedagogiczne, Wrocław 1956,
  • Materiały do działalności pedagogicznej, Wrocław 1957.

Publikacje książkowe o Stanisławie Staszicu

Na temat życia i twórczości Staszica powstało wiele publikacji, które są istotnym źródłem wiedzy na temat jego wpływu na polską społeczeństwo i kulturę. Oto niektóre z nich:

  • Zawadzki Stanisław, Stanisław Staszic. Szkic biograficzny, Lwów 1860,
  • Uwagi nad politycznem, naukowem i filantropijnem działaniem Stanisława Staszica, Poznań 1873,
  • Piórkiewicz Józef, Stanisław Staszic. Życiorys, Lwów 1898,
  • Prószyński Konrad, O księdzu Stanisławie Staszycu, Warszawa 1906,
  • Żylski Klaudiusz, Poglądy społeczno-polityczne Staszica, Lwów 1913,
  • Grabowski Tadeusz, Stanisław Staszic jako pisarz społeczny, Warszawa 1916,
  • Lange Antoni, Jak Staszic chciał uszczęśliwić wieśniaków, Warszawa 1916,
  • Klaczko Julian, Autobiografia Staszica, Zamość 1920,
  • Cieszkowski Stanisław, Stanisław Staszic, Filantrop, mąż stanu i uczony, Warszawa 1925,
  • Barycz Henryk, Egzemplarz korektowy „Rodu ludzkiego” Staszica, Kraków 1926,
  • Gawlik Mieczysław, Stanisław Staszic 1755-20.I. 1926. W setną rocznicę zgonu, Lwów 1926,
  • Hahn Wiktor, Stanisław Staszic. Życie i dzieła, Lublin 1926,
  • Kruszyński Józef, Stanisław Staszic a kwestia żydowska, Lublin 1926,
  • Kukulski Zygmunt, Trzy dokumenty z życia Staszica, Lublin 1926,
  • Leśniewski Czesław, Stanisław Staszic, jego życie i ideologia w dobie Polski Niepodległej (1755–1795), Warszawa 1926,
  • Limanowski Bolesław, Stanisław Staszic, Warszawa 1926,
  • Radlińska Helena, Stanisław Staszic, Warszawa 1926,
  • Stanisław Staszic, red. Zygmunt Kukulski, Lublin 1926,
  • Suchodolski Bogdan, Stanisław Staszic na tle epoki, Warszawa 1926,
  • Szober Stanisław, O języku Staszica, Lublin 1926,
  • Ptaszyński Edward, Poglądy Staszica na wychowanie, Lublin 1927,
  • Hahn Wiktor, Bibljografja o Stanisławie Staszicu, Lublin 1928,
  • Stanisław Staszic 1755 – 1826. Księga zbiorowa z ilustracjami, pod red. Zygmunta Kukulskiego, Lublin 1928,
  • Włoch Zenon, Stosunek Stanisława Staszica do medycyny, Poznań 1935,
  • Berger Adam, Patriarcha demokracji polskiej, Lublin 1946,
  • Krokowski Stanisław, Stanisław Staszic, syn Ziem Odzyskanych, Poznań 1948,
  • Pigoń Stanisław, Staszicowa „Oda do młodości”, Poznań 1951,
  • Rostworowski Emanuel, Stanisław Staszic, Warszawa 1951,
  • Bobińska Celina, Szkice o ideologach polskiego oświecenia. Kołłątaj i Staszic, Wrocław 1952,
  • Bandura Ludwik, Poglądy pedagogiczne Stanisława Staszica, Warszawa 1956,
  • Grzywicka Joanna, Ekonomiczne poglądy Staszica, Warszawa 1957,
  • Nowacki Tadeusz, Materiały do działalności pedagogicznej Stanisława Staszica, Wrocław 1957,
  • Szacka Barbara, Stanisław Staszic. Portret mieszczanina, Warszawa 1962,
  • Koźmiński Karol, Stanisław Staszic, Warszawa 1965,
  • Szacka Barbara, Stanisław Staszic, Warszawa 1966,
  • Szacka Barbara, Teoria i utopia Stanisława Staszica, Warszawa 1965,
  • Winnicka Halina, Stanisław Staszic, Warszawa 1965,
  • Goetel Walery, Stanisław Staszic. Na 50 lecie Akademii Górniczo-Hutniczej im. St. Staszica w Krakowie, Kraków 1969,
  • Sikora Jerzy, Stanisław Staszic, Katowice 1974,
  • Stanisław Staszic – geologia – górnictwo – hutnictwo, red. Antoni Kleczkowski, Warszawa 1979,
  • Chyra-Rolicz Zofia, Stanisław Staszic, Warszawa 1980,
  • Molik Witold, Stanisław Staszic, Poznań 1980,
  • Czarnecki Stanisław, Stanisław Staszic. Wystawa ze zbiorów Stanisława Czarneckiego, Lublin 1985,
  • Stanisław Staszic. Wielki syn ziemi pilskiej, red. Roman Chwaliszewski, Piła 1986,
  • Wysokiński Jan, Szlakiem Stanisława Staszica, Warszawa 1988,
  • Olejniczak Józef, Stanisław Staszic w sztuce medalierskiej, Piła 1990,
  • Czarnecki Stanisław, Postać Staszica utrwalona w nazewnictwie nauk o Ziemi, Piła 1994,
  • Łotys Zbigniew, Stanisław Staszic. Filozof i reformator społeczny, Olsztyn 1999,
  • Wójcik Zbigniew, Stanisław Staszic – organizator nauki i gospodarki, Kraków 1999,
  • Stanisław Staszic i jego epoka, red. Bogdan Ziontek, Siedlce-Warszawa 2001,
  • Kruszyński Józef, Stanisław Staszic a kwestia żydowska, Krzeszowice 2004,
  • Stanisław Staszic. W 250 rocznicę urodzin, red. Edward Karasiński, Łódź 2005,
  • Stanisław Staszic i jego epoka, red. Czesława Kucharska, Zbigniew Popławski, Piła 2006,
  • Stanisław Staszic – myśliciel, pisarz, uczony, red. Hanna Cieniuszek, Warszawa 2006,
  • Czarniecki Stanisław, Pokłosie staszicowskie, Piła 2009,
  • Skodlarski Janusz, Nowe spojrzenie na poglądy i działalność Stanisława Staszica, Łódź 2010,
  • Olejniczak Józef, Pod znakiem Staszica. Katalog zbiorów Muzeum Stanisława Staszica w Pile, Piła 2011,
  • Stanisław Staszic dla współczesności, Nowe odczytanie idei staszicowskich, red. Agnieszka Rusinek, Kraków 2012.

W opinii potomnych

– „Wzorowy urzędnik”, „dobry i prawy obywatel”, „rzadki dobroczyńca”, „przyjaciel ludu”, „wzorowy syn ojczyzny” – to tylko niektóre z epitetów, które pojawiły się w mowach wygłoszonych na pogrzebie Stanisława Staszica.

– Z kolei Kajetan Koźmian (1771–1856), znany poeta, ukazał Staszica w intrygujący sposób:

Pewnego fabrykanta zna cała Warszawa,
Któremu się koncepta sypią jak z rękawa,
W dzień gryzmoli, co we śnie przejdzie mu przez głowę,
Kodeksa wiejskie, leśne, graniczne, handlowe,
Statuta, urządzenia, uchwały,
Zaledwie w nich policzyć można rozdziały.

– Karol Bohdanowicz (1864–1947), inżynier górnik i geolog, podkreślał znaczenie intelektualnych autorytetów w społeczeństwie:

Szczęśliwy ten naród, który w przełomowych epokach swego życia ma wśród siebie umysły silne i jasne, które są nie tylko sterem dla swego pokolenia, lecz i pochodnią dla następnych.

Fryderyk Florian Skarbek (1792–1866), ekonomista i publicysta, zwrócił uwagę na pewne cechy Staszica:

Powierzchowność jego, wprawdzie miła i poważna, była nieraz przedmiotem żartów, w skutku niedbałości o siebie samego pod względem już to ubioru, już to mieszkania i ekwipażu, słowem całego sposobu życia. Gruntownie uczony i opiekun tak nauk, jako też tych, którzy im się poświęcali, był – rzec śmiało można – dziwacznym pisarzem, kiedy go porywała poetycka wena opiewania niemiarowym i nierymowym wierszem Rodu ludzkiego, językiem prawie dla nikogo z ziomków niezrozumiałym. Pomimo tego wszystkiego, przez niezachwianą prawość i moc charakteru, przez sposób użycia majątku swego i przez wyrzeczenie się wszelkich względów osobistych dla dobra kraju, zjednał sobie wreszcie takie powszechne poważanie, jakiego nie osiągnął żaden inny pojedynczy obywatel, który stanowczo na los kraju nie wpływał.

– Fragment opowiadania „Judge Not!” autorstwa Mary Anne Hoare, opublikowanego w periodyku Household Words (25 stycznia 1851) pod redakcją Karola Dickensa, przedstawia żywy obraz społeczeństwa tamtych czasów:

Młodzieńcy przystanęli, aby przyjrzeć się postaci, której dziwaczność przykuła ich uwagę. Był to człowiek liczący na pozór pięćdziesiąt do sześćdziesięciu lat życia. Jego wyszarzały i wytarty płaszcz ongiś był prawdopodobnie czarny, a szeroki kapelusz ocieniał twarz pomarszczoną i wychudłą; mimo wielce wymizerowanego wyglądu osobnik ów atoli szedł zdecydowanym i szybkim krokiem. Zatrzymawszy się przy jednym ze straganów pod kolumną, kupił kawałek chleba wartości około pół pensa, spożył część tego chleba, resztę schował do kieszeni i podążył dalej w kierunku pałacu generała Zajączka, namiestnika Królestwa, który w czasie nieobecności cesarza Aleksandra sprawował władzę królewską w Polsce. – Czy znasz tego człowieka? – zwrócił się z zapytaniem do kolegi student obserwujący starca. – Nie znam, lecz sądząc z jego ponurego wyglądu domyślam się, że jest to prawdopodobnie przedsiębiorca pogrzebowy. – O, jakże się mylisz, przyjacielu! Przecież to Stanisław Staszic we własnej osobie.

– Czesław Leśniewski (1888–1947), historyk kultury, dostarcza wglądu w materialne aspekty życia Staszica. Wspomina on pewne zdarzenie, które ukazuje Staszica jako człowieka oszczędnego:

Obraz Staszica-kapitalisty dobrze pokazuje następujące zdarzenie. Otóż kiedy wykonawcy jego testamentu przystąpili do spisania pozostałego po nim majątku, w tym gotówki, przez cztery godziny przeszukiwali jego mieszkanie, by w końcu „w ukryciu między papierami” znaleźć worki z pieniędzmi, w których było 5868 złotych monet o równowartości ponad 117 tys. złp (kwota równa prawie 6-letniej pensji Staszica jako ministra stanu Królestwa Polskiego). Dla kompletności tego obrazu trzeba dodać, że były to dukaty holenderskie – waluta uchodząca w ówczesnej Europie za najpewniejszą (20 kg prawdziwego złota!). „Istny obraz skąpca, rzec by można, i to skąpca przezornego”.

Przypisy

  1. RyszardR. Tadeusiewicz, Warto przypomnieć jak ratowaliśmy nagrobek Staszica, JerzyJ. Kicki (red.), „Vivat Akademia Periodyk dla Absolwentów Akademii Górniczo-Hutniczej” (nr 27), Kraków, grudzień 2023 r., s. 4.
  2. Grzegorz Kalwarczyk: Przewodnik po parafiach i kościołach Archidiecezji Warszawskiej. Tom 2. Parafie warszawskie. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, 2015, s. 267.
  3. Jerzy Gągol, Gertruda Herman: Polonica wśród minerałów i skał. pgi.gov.pl. [dostęp 27.06.2022 r.]
  4. Kalendarz asekuracyjno-ekonomiczny na rok 1892, Lwów: Kaźmierz Michalewski, 1892, s. 161 [dostęp 10.11.2024 r.]
  5. Słownik uczonych, PiotrP. Amsterdamski, BolesławB. Orłowski, MałgorzataM. Yamazaki (tłum.), Warszawa: Horyzont, 2002, s. 544, ISBN 83-7311-430-0.
  6. a b Kawalerowie i statuty Orderu Orła Białego 1705–2008, 2008, s. 286.
  7. Marcin Wodziński. Kwestia żydowska. „Pomocnik Historyczny”. 2/2018, s. 61, 2018.
  8. AnneA. Lohrli, Household words; a weekly journal 1850–1859, University of Toronto Press, 1973, s. 73, ISBN 0-8020-1912-9.
  9. T. 6, cz. 1: Oświecenie. W: Bibliografia Literatury Polskiej – Nowy Korbut. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970, s. 217.
  10. Kalendarzyk Polityczny, Chronologiczny i Historyczny na Rok Panski 1808. Z niektoremi dodatkami i Magistraturami kraiowemi, Warszawa, s. 84.
  11. Dziennik Konfederacyi Jeneralnej Królestwa Polskiego. 1812, nr 1, s. 4.
  12. To już 20 lat. Pamiętasz jeszcze stare banknoty?. businessinsider.com.pl. [dostęp 09.08.2017 r.]
  13. Ogólnopolski Klubu Szkół Staszicowskich [online], szkolystaszicowskie.pl [dostęp 09.07.2020 r.]
  14. Stanisław Łoza, Kawalerowie orderu św. Stanisława (1. XII. 1815–1829. XI. 1830), w: „Miesięcznik Heraldyczny”, nr. 5, r. IX, Warszawa, sierpień 1930, s. 98.
  15. BeataB. Kamieńska, Otoczony czcią i opieką: Krakowianie zapłacili za prace konserwatorskie na XIX-wiecznym nagrobku Stanisława Staszica. Fotoreportaż i wywiad z rektorem AGH, prof. Ryszardem Tadeusiewiczem, Warszawa, 02.12.1999 r., s. 3.
  16. (TU), Kraków się ulitował. Odsłonięcie nagrobka Staszica po konserwacji. Rozmowa z rektorem AGH, prof. Ryszardem Tadeusiewiczem., „Gazeta Wyborcza dodatek Gazeta Stołeczna”, Warszawa, 02.12.1999 r., s. IV.
  17. MUS), Odnowiony grobowiec Stanisława Staszica. Rozmowa z rektorem AGH, prof. Ryszardem Tadeusiewiczem, „Trybuna” (nr 281), Warszawa, 02.12.1999 r., s. 3.

Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":

Jerzy Stanisław Janicki | Jakub Niebieszczański | Michał Kokowski

Oceń: Stanisław Staszic

Średnia ocena:4.63 Liczba ocen:8