Lądowisko w Pile, znane pod kodem ICAO: EPPI, to ważny obiekt lotniczy zlokalizowany w północno-zachodniej części miasta Piła, które leży w województwie wielkopolskim. Administracyjnie lądowisko to jest częścią Aeroklubu Ziemi Pilskiej, co podkreśla jego znaczenie w regionie dla działalności lotniczej.
Obiekt ten został utworzony w 2012 roku na obszarze przeszłego lotniska wojskowego, co przyczyniło się do jego aktualnej funkcjonalności. Lądowisko to, które zostało zarejestrowane w ewidencji lądowisk prowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, jest istotnym punktem na mapie lądowisk w Polsce.
Obecnie lądowisko dysponuje jedną asfaltobetonową drogą startową, której długość wynosi 2400 metrów. Taki wymiar drogi startowej umożliwia obsługę różnych typów statków powietrznych, co jest kluczowe dla działalności operacyjnej tego miejsca.
Historia
Historia lądowiska sięga aż do 1913 roku, kiedy to powstało w związku z założeniem oddziału przy fabryce samolotów Albatros Flugzeugwerke. Rozwój tego obiektu znacząco przyspieszył w późnych latach 30. XX wieku oraz w trakcie II wojny światowej.
W okresie wojny funkcjonowała tu dawna fabryka Albatros, która przekształciła się w zakłady remontowe samolotów Hansen. To w tych warsztatach realizowano naprawy dla różnych modeli, w tym odrzutowców.
W tamtych czasach powstał również obóz przejściowy dla jeńców cywilnych, który z czasem przekształcił się w oboz pracy. Po zakończeniu wojny, infrastruktura lotniska została gruntownie przystosowana do obsługi samolotów odrzutowych, co odpowiadało na ówczesne zapotrzebowanie na nowoczesne środki transportu powietrznego.
W latach 1952-1998 stacjonował tu 6 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego, co stanowiło kolejny ważny rozdział w jego historii. Infrastruktura techniczna lotniska była budowana w latach 80. XX wieku, co wpłynęło na dalszy rozwój tego obiektu.
W styczniu 2012 roku, po wielu latach działalności, część byłego kompleksu wojskowego została zarejestrowana przez Aeroklub Ziemi Pilskiej jako wielofunkcyjne lądowisko użytku publicznego. Od tego właśnie momentu, na mocy decyzji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Aeroklub Ziemi Pilskiej stał się nie tylko założycielem lądowiska, ale także podmiotem odpowiedzialnym za jego zarządzanie w zakresie operacji lotniczych.
Informacje techniczne
Lotnisko w Pile to miejsce o interesującym układzie technicznym, które drzwiowe proponuje zarówno dla ruchu wojskowego, jak i planowanych działań cywilnych. W jego obrębie znaleźć można cztery drogi startowe, które uzupełniają wiele dróg kołowania, zapewniając bogatą infrastrukturę.
Główna droga startowa jest betonowa o wymiarach 2400 × 60 metrów, skierowana na kierunek 03/21. W pobliżu tej drogi znajdują się dwie krótkie trawiaste drogi startowe; jedna o wymiarach 700 × 100 m, a druga 450 × 150 m. Co więcej, trzecia droga trawiasta o wymiarach 750 × 150 m leży na kierunku 09/27. Tak zaprojektowany układ sprawia, że lotnisko ma nietypowy kierunek północ-południe, co różni je od większości polskich portów lotniczych zazwyczaj ulokowanych w układzie zachód-wschód.
W obrębie lotniska znajduje się centralna płaszczyzna postoju samolotów (CPPS), która usytuowana jest prostopadle do pasa startowego i oferuje aż 26 miejsc dla samolotów bojowych Su-22.
W dodatku, infrastruktura techniczna tego lotniska składa się z takich elementów, jak:
- park samochodowy,
- budynki koszarowe oraz magazynowe,
- dwie składnice materiałów pędnych i smarów (MPS),
- dwa hangary,
- 40 schronohangarów (w tym 14 w strefie północno-wschodniej oraz 26 w strefie południowo-zachodniej).
Większość z tych obiektów pochodzi z lat 80. XX wieku, lecz niektóre budynki skrywają tajemnice z czasów II wojny światowej. Od 2004 roku zaczęto rozważać możliwość wykorzystania lotniska w Pile do regionalnego ruchu pasażerskiego.
Około 18 lipca 2006 roku miało miejsce spotkanie inwestorów dotyczące pilskiego lotniska, które przyciągnęło uwagę wielu przedstawicieli firm, w tym Philips Lighting Poland. Na tym zebraniu padła propozycja reaktywacji lotniska oraz stworzenia dużej bazy cargo, co mogłoby znacząco wpłynąć na rozwój regionu.
Katastrofy i wypadki lotnicze
W historii lotniska w Pile odnotowano tragiczne incydenty, które miały miejsce na przestrzeni lat. Oto szczegółowe informacje na temat kilku wypadków lotniczych.
- 17 maja 1989 roku o godzinie 7:57 odbył się występ pilota porucznika, który przygotował pokaz dla ówczesnego premiera. Niestety, na skutek przeciągnięcia samolotu, pilot stracił kontrolę nad maszyną, co doprowadziło do jej zderzenia z ziemią w pobliżu pasa startowego. Pilot nie zdążył się katapultować i zginął, a samolot doszczętnie spłonął.
- 20 grudnia 1989 roku, podczas nocnego lądowania na lotnisku w Pile, doszło do błędu pilota, wskutek którego samolot (Su-22UM3K n/b 104) zniżył się za bardzo i zahaczył o korony drzew. Dzięki szybkiej reakcji pilotów, udało im się poderwać maszynę na wysokość około 60 metrów i uratować się poprzez katapultowanie. Samolot spadł kilkaset metrów od drogi Piła-Wałcz i eksplodował, całkowicie się paląc.
- 4 czerwca 1993 roku, podczas startu samolotu (Su-22M4 n/b 3619), nastąpiła awaria, która skutkowała wyłączeniem silnika. Pilotowi udało się katapultować na wysokości 20 metrów. Po tym incydencie powrócił jeszcze do latania, jednak samolot spłonął po uderzeniu w ziemię.
- 30 września 2006 roku miała miejsce katastrofa ultralekkiego samolotu-awionetki (Zodiac CH 601). Jak stwierdziła Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, wypadek był efektem zaniedbania instruktora, który zbyt długo reagował na błąd ucznia-pilota, co doprowadziło do dynamicznego korkociągu i zderzenia z ziemią. Raport wykazał, że układy sterowania samolotu działały sprawnie, a silnik pracował. Pilot szkolący się zginął, a instruktor przeżył.
- 14 lipca 2007 roku o godzinie 16:39, podczas szkolenia na nowym typie szybowca (SZD-30 Pirat), pilot wykonał manewr zakrętu na wysokości około stu metrów, jednak przeciągnął tę akcję, co doprowadziło do korkociągu i rozbicia szybowca o ziemię. Niestety, pilot zmarł w szpitalu w wyniku odniesionych obrażeń.
Każdy z tych incydentów przypomina o wysokim ryzyku, z jakim związane są loty oraz o ważności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w lotnictwie.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
TON Piła-Staszyce | Lądowisko Piła-SzpitalOceń: Lądowisko Piła