Miejski Zakład Komunikacji w Pile


Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Pile to przewoźnik, który od 1957 roku zajmuje się świadczeniem usług w zakresie pasażerskiego transportu zbiorowego. Jego działalność najczęściej koncentruje się na obszarze miasta Piły.

Przez wszystkie lata swojej obecności na rynku, zakład ten odegrał istotną rolę w zapewnieniu mieszkańcom dostępu do różnych form transportu publicznego, umożliwiając tym samym sprawne poruszanie się po mieście.

Historia komunikacji miejskiej w Pile

W 1927 roku rozpoczęła się historia komunikacji miejskiej w Pile wraz z uruchomieniem czterech linii autobusowych oraz pierwszej zajezdni. W kolejnych latach do istniejących linii dołączono jeszcze dwie. Niestety, do 1945 roku te usługi przestały funkcjonować wskutek zawirowań wojennych. Po zakończeniu II wojny światowej, miasto borykało się z wieloma zniszczeniami, co uniemożliwiło wznowienie komunikacji miejskiej. Dopiero 1 lipca 1957 roku na mocy decyzji Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu, powstał Zakład Komunikacji Miejskiej przy Miejskim Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej, który uruchomił trzy linie: Bydgoska – Roszarnia, Poznańska – Koszyce oraz Walki Młodych – Plac Inwalidów. Na początku obsługiwano je pojazdami Star N52, które sprowadzono z Targów Poznańskich. Wkrótce potem, na te same trasy skierowano nowo zakupione Sany H01. Siedziba ZKM zlokalizowana była w przedwojennej zajezdni przy ul. Kujawskiej 10.

Od 1959 roku nastąpił gwałtowny rozwój komunikacji miejskiej, co zaowocowało uruchomieniem tak zwanych „zielonych linii” prowadzących nad jeziorem Płotki oraz Jezioro Piaszczyste. Dwa lata później zainaugurowano pierwszą linię podmiejską, która prowadziła do Ujścia. Kolejny rozwój komunikacji miejskiej doprowadził do zwiększenia liczby linii autobusowych, które osiągnęły liczbę ośmiu. W 1966 roku zmieniono zasady obsługi pasażerów, rezygnując z konduktorów i wprowadziwszy jednoosobową obsadę pojazdów. W 1967 roku rozpoczęła się budowa nowej zajezdni przy ul. Łącznej, która została ukończona 29 września 1970 roku. Do końca 1973 roku w Pile działało już 12 linii komunikacyjnych.

W 1975 roku miasto stało się stolicą nowego województwa, co zainicjowało szereg działań mających na celu rozbudowę systemu komunikacyjnego. Modernizacja układu komunikacyjnego związana była m.in. z otwarciem nowego wiaduktu kolejowego. Początek lat 80-tych to czas wymiany starych autobusów na nowe, nowsze modele, czyli Jelcze PR110, zaczęły zastępować małe San oraz Autosany H9. Na przełomie lat 1987/1988 istniało 16 linii autobusowych, a Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej dysponowało 53 autobusami. 1 grudnia 1988 roku wprowadzono dwie linie nocne, które jednak już 31 maja 1989 roku zostały zlikwidowane z powodu niskiej popularności.

1 października 1991 roku z MPGK wydzielono jednostkę budżetową Miejski Zakład Komunikacyjny w Pile. W 1992 roku zakupiono dwa używane pojazdy Renault PR100 oraz cztery nowe Autosan H6, co umożliwiło wprowadzenie sprzedaży biletów w autobusach. W tym samym roku powstał pierwszy punkt sprzedaży biletów przy Placu Konstytucji 3 Maja. Na przełomie 1993/1994 roku rozpoczęto restrukturyzację MZK. W 1994 roku zakupiono używane autobusy marki Berliet PR100 a w 1996 roku dwa niskopodłogowe autobusy Jelcz M121MB. Chociaż w 1996 roku przewidywano dostarczenie 12 nowych Jelczy 120M, z powodu problemów finansowych dostawy nie miały miejsca. W grudniu 1997 roku do ruchu miejskiego wprowadzone zostały nowe niskopodłogowe autobusy Neoplan N4009, a następnie 1998 roku dodatkowe autobusy Neoplan N4016.

W 2000 roku MZK rozpoczął przekształcanie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego, co doprowadziło do powstania Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Pile. W listopadzie tego samego roku zakupiono pięć Jelczy 120M. Na początku lat 2000-nych zakupiono kolejne Solarisy, w tym nowych autobusów Solaris Urbino 10 i 12, przynoszących nowoczesność w komunikacji miejskiej. W 2009 roku rozpisano przetarg na dostarczenie ośmiu nowych autobusów niskopodłogowych, które wygrała firma Solaris Bus & Coach. W 2010 roku przeprowadzono przetarg na dostawę sześciu używanych autobusów midi, które także przybyły z Solaris, a dodatkowo były to pierwsze autobusy w MZK Piła z klimatyzacją w części pasażerskiej.

Na przełomie 2009 i 2010 roku wprowadzono system Pilskiej Karty Miejskiej, bilet elektroniczny dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej. W 2012 roku MZK zakupił 4 używane autobusy marki Mercedes Citaro, a w 2013 roku do floty dołączył kolejny używany model Citaro. Z końcem kwietnia 2014 roku ogłoszono przetarg na tramwaj wodny, który powinien rozpocząć kursy pod koniec maja tego roku, traktując go jako atrakcję turystyczną. W 2016 roku piękną nowością był zakup Solarisa Urbino czwartej generacji, odmienionego wizualnie w porównaniu do dotychczasowych autobusów. W grudniu 2016 roku MZK pozyskał nowe autobusy z programu WRPO. Jednakże linie podmiejskie borykały się z problemami finansowymi, co prowadziło do ich stopniowego wygaszania.

W 2020 roku MZK odebrał 13 nowoczesnych autobusów marki Solaris Urbino czwartej generacji, co było odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się potrzeby mieszkańców oraz rozwój komunikacji miejskiej.

Obsługiwane linie

W poniższej sekcji przedstawiamy szczegółowe informacje dotyczące obsługiwanych linii przez Miejski Zakład Komunikacji w Pile. Znajdziesz tu dane na temat tras oraz rodzaju linii, co ułatwi orientację w komunikacji miejskiej.

Lp.TrasaRodzaj linii
0ZBROJNA/PĘTLA – Al. Niepodległości – Promienna – Staropolska – Al. Wyzwolenia – Śniadeckich – Dąbrowskiego – Al. Jana Pawła II – Wodna – Al. Niepodległości – Ks. Popiełuszki – Kolbe – Budowlanych – Al. Wojska Polskiego – Dzieci Polskich – Okrzei – Zygmunta Starego – Młodych – Ludowa – Roosevelta – Tucholska – Wawelska – LUTYCKA/PĘTLA


Kursy w godzinach zmianowych przez Magazynową: … – Wawelska – Magazynowa – Strefowa – Wawelska – …

W soboty kursuje do godziny 19, a w niedziele i święta od godziny 9 do 18

miejska
1LELEWELA/PĘTLA – Lelewela – Bydgoska – Browarna – Młodych – Zygmunta Starego – Kwiatowa – Pl. Konstytucji 3 Maja /powrót: Pl. Konstytucji 3 Maja – Towarowa – Zygmunta Starego/ – Al. Piastów – Al. Jana Pawła II – Al. Wojska Polskiego – AL. WP/DŁUGOSZA


Niektóre kursy wydłużone do Al. WP/Kamienna: … – AL. WP/DŁUGOSZA – Al. Wojska Polskiego – AL. WP/KAMIENNA

Niektóre kursy przedłużone do Działek Zalesie: … – AL. WP/DŁUGOSZA – Al. Wojska Polskiego – Dolaszewo – DZIAŁKI ZALESIE

Niektóre kursy wydłużone do Os. Gładyszewo Pętla: … – AL. WP/DŁUGOSZA – Al. Wojska Polskiego – Kamienna – OS. GŁADYSZEWO PĘTLA

Niektóre kursy wydłużone do Zawady: … – AL. WP/DŁUGOSZA – Al. Wojska Polskiego – Kamienna – ZAWADA

podmiejska
2ZBROJNA/PĘTLA – Al. Niepodległości – Promienna – Staropolska – Al. Wyzwolenia – Al. Niepodległości – Wodna – Al. Piastów – Pl. Konstytucji 3 Maja – Siemiaradzkiego – Libelta – Dembowskiego – Trzcianecka – Al. Poznańska – Orla – OS. MOTYLEWO PĘTLA


Niektóre kursy przez Wałecką: … – Al. Wyzwolenia – Al. Niepodległości – Wałecka – Al. Niepodległości – Wodna – …

Niektóre kursy skrócone do Al. Poznańska/Leśna: … – Al. Poznańska – AL. POZNAŃSKA/LEŚNA

miejska
3MIŁA/PĘTLA – Miła – Królewska – Al. Niepodległości – Promienna – Widok – Kazimierza Wielkiego – Al. Wyzwolenia – Śniadeckich – Łączna – Al. Powstańców Wielkopolskich – Browarna – Młodych – Zygmunta Starego – Kwiatowa – Pl. Konstytucji 3 Maja /z powrotem: Pl. Konstytucji 3 Maja – Towarowa – Zygmunta Starego/ – 1 Maja – Staromiejska – Okrzei – Dzieci Polskich – Al. Wojska Polskiego – Lotnicza – LOTNICZA/CHORWACKA


Niektóre kursy wydłużone do Kołobrzeska/Uniwersytet: … – LOTNICZA/CHORWACKA – Lotnicza – Szybowników – Kołobrzeska – KOŁOBRZESKA/UNIWERSYTET

miejska
4ŻERMOSKIEGO/PL. INWALIDÓW – Żeromskiego – Mickiewicza /z powrotem: Mickiewicza – Wyspiańskiego – Rugijska – Żeromskiego/ – Al. Wojska Polskiego – Dzieci Polskich – Okrzei – Staromiejska – 1 Maja – Pl. Konstytucji 3 Maja – Towarowa – Zygmunta Starego /z powrotem: Zygmunta Starego – Kwiatowa – Pl. Konstytucji 3 Maja/ – Młodych – Ludowa – Okólna – Kusocińskiego – Głuchowska – Al. Powstańców Wielkopolskich – Łączna – Śniadeckich – Philipsa – Al. Powstańców Wielkopolskich – AL. POWST. WLKP./PĘTLA


Niektóre kursy skrócone do Os. Jadwiżyn Pętla: … – Śniadeckich – OS. JADWIŻYN PĘTLA

W soboty, niedziele i święta kursuje wyłącznie w godzinach zmianowych (6, 14, 22)

miejska
5KOSSAKA/PĘTLA – Kossaka – Podchorążych – Bydgoska – Okólna – Ludowa – Młodych – Zygmunta Starego – 14 Lutego – 11 Listopada – Witaszka – Piłsudskiego – 1 Maja – Staromiejska – Ceglana – Pl. 9 Maja – Konarskiego – Wyspiańskiego – Rugijska – Żeromskiego /z powrotem: Żeromskiego – Mickiewicza – Wyspiańskiego/ – ŻEROMSKIEGO/PL. INWALIDÓWmiejska
6MŁODYCH/PĘTLA – Młodych – Browarna – Al. Jana Pawła II – Al. Piastów – Pl. Konstytucji 3 Maja – Siemiradzkiego – Libelta – Dembowskiego – Trzcianecka – Al. Poznańska – Motylewska – MOTYLEWSKA/WAPIENNA


Niektóre kursy przez Cichą: … – Al. Poznańska – Cicha – Motylewska – …

Niektóre kursy wydłużone do Przemysłowa/Ceramiczna: … – MOTYLEWSKA/WAPIENNA – Przemysłowa – PRZEMYSŁOWA/CERAMICZNA

W niedzielę i święta kursuje od godziny 9 do 19

miejska
8ŻEROMSKIEGO/PL. INWALIDÓW – Żeromskiego – Mickiewicza – Wyspiańskiego /z powrotem: Wyspiańskiego – Rugijska – Żeromskiego/ – Konarskiego – Pl. 9 Maja – Ceglana – Staromiejska – 1 Maja – Al. Piastów – Wodna – Al. Niepodległości – Al. Wyzwolenia – Philipsa – Al. Powstańców Wielkopolskich – AL. POWST. WLKP./PĘTLA


Kursuje tylko od poniedziałku do piątku w godzinach zmianowych (6, 14, 22)

miejska
8 BisMIŁA/PĘTLA – Miła – Królewska – Al. Niepodległości – Promienna – Widok – Kazimierza Wielkiego – Al. Wyzwolenia – Al. Niepodległości – Wałecka – Al. Niepodległości – Ks. Popiełuszki – Kolbe – Budowlanych – Al. Wojska Polskiego – Dzieci Polskich – Okrzei – Staromiejska – 1 Maja – 1 MAJA/ŚRÓDMIEJSKA


Linia ta realizuje tylko jeden kurs w jedną stronę od poniedziałku do piątku o godzinie 7.22

miejska szkolna
9ŻEROMSKIEGO/PL. INWALIDÓW – Żeromskiego – Mickiewicza /z powrotem: Mickiewicza – Wyspiańskiego – Rugijska – Żeromskiego/ – Al. Wojska Polskiego – Al. Jana Pawła II – Al. Piastów – Pl. Konstytucji 3 Maja – Siemiradzkiego – Rydygiera – RYDYGIERA/SZPITALmiejska
10ŻEROMSKIEGO/PL. INWALIDÓW – Żeromskiego – Mickiewicza /z powrotem: Mickiewicza – Wyspiańskiego – Rugijska – Żeromskiego/ – Al. Wojska Polskiego – Al. Jana Pawła II – Bydgoska – Podchorążych – Kossaka – KOSSAKA/PĘTLA


Linia ta realizuje tylko 2 kursy od poniedziałku do piątku w godzinach po 5 i po 13

miejska
12JASTRZĘBIA/PĘTLA – Jastrzębia – Przemysłowa – Motylewska – Al. Poznańska – Pl. Konstytucji 3 Maja – Al. Piastów – Al. Jana Pawła II – Al. Powstańców Wielkopolskich – Łączna – Śniadeckich – ŚNIADECKICH/KOTŁOWNIA


Niektóre kursy skrócone do Os. Jadwiżyn Pętla: … – Śniadeckich – OS. JADWIŻYN PĘTLA

Niektóre kursy wydłużone do Al. Powst. Wlkp./Pętla: … – Śniadeckich – Philipsa – Al. Powstańców Wielkopolskich – AL. POWST. WLKP./PĘTLA

Niektóre kursy skrócone z Przemysłowa/Ceramiczna: PRZEMYSŁOWA/CERAMICZNA – Przemysłowa – Motylewska – …

miejska
14ZBROJNA/PĘTLA – Al. Niepodległości – Promienna – Staropolska – Al. Wyzwolenia – Śniadeckich – Dąbrowskiego – Al. Jana Pawła II – Al. Piastów – Pl. Konstytucji 3 Maja – Siemiradzkiego – Rydygiera – RYDYGIERA/SZPITAL

W niedzielę i święta pojedyncze kursy w godzinach 6 i 18.

miejska
15LELEWELA/PĘTLA – Lelewela – Bydgoska – Al. Jana Pawła II – Al. Piastów – Pl. Konstytucji 3 Maja – Siemiradzkiego – Rydygiera – RYDYGIERA/SZPITAL


Kursuje tylko od poniedziałku do piątku w godzinach od 5 do 17

miejska
16ŻEROMSKIEGO/PL. INWALIDÓW – Żeromskiego – Mickiewicza – Wyspiańskiego /z powrotem: Wyspiańskiego – Rugijska – Żeromskiego/ – Konarskiego – Pl. 9 Maja – Ceglana – Staromiejska – 1 Maja – Pl. Konstytucji 3 Maja – Siemiradzkiego – Libelta – Dembowskiego – Trzcianecka – Al. Poznańska – Cicha – Motylewska – MOTYLEWSKA/WAPIENNA


Poranne kursy omijają ul. Cichą: … – Al. Poznańska – Motylewska – …

Niektóre kursy wydłużone do Przemysłowa/Ceramiczna: … – MOTYLEWSKA/WAPIENNA – Przemysłowa – PRZEMYSŁOWA/CERAMICZNA

Kursuje od poniedziałku do soboty. W sobotę kursuje w godzinach od 9 do 16

miejska
20AL. PIASTÓW/PL. KONSTYTUCJI 3 MAJA – Pl. Konstytucji 3 Maja – Al. Piastów – Wodna – Al. Niepodległości – Koszalińska – KOSZALIŃSKA/PADEREWSKIEGO


Kursuje w sezonie działkowym w okresie od 01.05. do 30.09.

miejska sezonowa
50MIROSŁAW – Ujście Czarnkowska – Ujście Pilska – Ługi Ujskie – Al. Poznańska – Pl. Konstytucji 3 Maja – Al. Piastów – PL. ZWYCIĘSTWA/ŚRÓDMIEJSKA


Niektóre kursy przez Ujście/Wojska Polskiego: … – Ujście Czarnkowska – Ujście Staszica – Ujście Wojska Polskiego – Ujście Staszica – Ujście Pilska – …

Niektóre kursy przez Ługi Ujskie/Wieś (w głąb wsi)

Niektóre kursy przez Orlą (Os. Motylewo): … – Al. Poznańska – Orla – Al. Poznańska – …

Niektóre kursy skrócone z Ujście/Osiedle Górne: UJŚCIE/OSIEDLE GÓRNEPĘTLA – Ujście Czarnkowska – …

Niektóre kursy wydłużone do Kossaka/Pętla: … – Al. Piastów – Al. Jana Pawła II – Al. Powstańców Wielkopolskich – Philipsa – Kossaka – KOSSAKA/PĘTLA

W soboty kursuje do godziny 16. W niedzielę i święta pojedyncze kursy.

podmiejska
50 BisUJŚCIE/UL. WOJSKA POLSKIEGO – Ujście Staszica – Ujście Pilska – Ługi Ujskie – Ługi Ujskie/Wieś – Al. Poznańska – Orla – Al. Poznańska – Pl. Konstytucji 3 Maja – Al. Piastów – PL. ZWYCIĘSTWA/ŚRÓDMIEJSKA


Realizuje jeden kurs od poniedziałku do piątku o godzinie 6.46

podmiejska szkolna
60PL. ZWYCIĘSTWA/ŚRÓDMIEJSKA – Al. Wojska Polskiego – Dolaszewo – Szydłowo – JARACZEWO


Kursuje tylko od poniedziałku do piątku w wybranych godzinach

podmiejska
PPL. ZWYCIĘSTWA/ŚRÓDMIEJSKA – Al. Jana Pawła II – Al. Powstańców Wielkopolskich – DK11 Obwodnica Piły – Kossaka – J. PŁOTKI/GEOVITA


Kursuje w wybranych godzinach w okresie wakacyjnym

rekreacyjna sezonowa

Tabor spółki

Miejski Zakład Komunikacji w Pile dysponuje różnorodnym taborem, którego skład na przestrzeni lat ulegał wielu zmianom. Zgromadzone dane na temat pojazdów są niezbędne do zrozumienia ewolucji floty transportowej.

Autobusy
Typ autobusu_Lata produkcjiLata zakupuNumery taboroweLiczba sztuk
Jelcz 120M_200020003651
Solaris Urbino 10_201120114041
Solaris Urbino 12_2005–2007, 2009, 2010, 2011, 2016, 2017, 20202005–2007, 2009–2010, 2011, 2016–2017, 2020379, 380, 382–395, 402, 403, 412–416, 423–42829
Solaris Urbino 12 Hybrid_2018, 20202018, 2020417–422, 429–43513
Solaris Urbino 12 Electric_20212022436–4405
Wszystkie pojazdy49
Udział autobusów przystosowanych dla niepełnosprawnych we flocie98%
Średni wiek eksploatowanego taboru autobusowego~9 lat
Wodne tramwaje
NazwaIlośćRok produkcjiRok zakupuIlość miejsc
Gordalina12014201412

Tabor eksploatowany w przeszłości

Rodzaj autobusuOkres użytkowania
Star N521957 – 19??
San H01B1958 – 198?
San H27B1964 – 198?
San H100B196? – 198?
Autosan H9-35197? – 1991
Jelcz 272 MEX1979 – 1983
Jelcz-Berliet PR110U1981 – 1995
Jelcz PR110M1985 – 2010
Jelcz M111987 – 1995
Renault PR1001992 – 2001
Berliet PR1001994 – 2001
Autosan H6-061992 – 2005
Jelcz PR110D1995 – 1998
Jelcz M121MB1995 – 2013
Autosan H91995 – 2010
Neoplan N40091997 – 2012
Neoplan N40161998 – 2018
Jelcz 120M2001 – 2010
Neoplan N4016TD2005 – 2012
Mercedes 05302012 – 2020
Neoplan N44112010 – 2021

Testowane autobusy w Pile

Rodzaj autobusuRok badania
Jelcz M121MB1995
Neoplan N40161998
Jelcz M101I2001, 2003
Karosa B951.17132005
MAN NM2221997
Jelcz M121I2007
Solaris Urbino 152008
Solaris Urbino 18 Hybrid2008
Solbus SN11M2008
Scania CN280UB2009
Solaris Urbino 12 Hybrid2012, 2016
AMZ City Smile 12 LF2013
Solaris Urbino 12 elektryczny2015, 2018

Przypisy

  1. Na wiosnę obrodziło... autobusami. pila.pl.
  2. Piła kupuje Neoplany od … Solarisa. infobus.com.pl, 16.06.2010 r.
  3. Piła: MZK kupuje aż 6 używanych autobusów, infobus.pl, 24.03.2010 r.
  4. Od 1 stycznia rusza Pilska Karta Miejska i zmiany w cenach biletów. pila.pl, 03.12.2013 r.

Oceń: Miejski Zakład Komunikacji w Pile

Średnia ocena:4.59 Liczba ocen:5