Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Pile to przewoźnik, który od 1957 roku zajmuje się świadczeniem usług w zakresie pasażerskiego transportu zbiorowego. Jego działalność najczęściej koncentruje się na obszarze miasta Piły.
Przez wszystkie lata swojej obecności na rynku, zakład ten odegrał istotną rolę w zapewnieniu mieszkańcom dostępu do różnych form transportu publicznego, umożliwiając tym samym sprawne poruszanie się po mieście.
Historia komunikacji miejskiej w Pile
W 1927 roku rozpoczęła się historia komunikacji miejskiej w Pile wraz z uruchomieniem czterech linii autobusowych oraz pierwszej zajezdni. W kolejnych latach do istniejących linii dołączono jeszcze dwie. Niestety, do 1945 roku te usługi przestały funkcjonować wskutek zawirowań wojennych. Po zakończeniu II wojny światowej, miasto borykało się z wieloma zniszczeniami, co uniemożliwiło wznowienie komunikacji miejskiej. Dopiero 1 lipca 1957 roku na mocy decyzji Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu, powstał Zakład Komunikacji Miejskiej przy Miejskim Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej, który uruchomił trzy linie: Bydgoska – Roszarnia, Poznańska – Koszyce oraz Walki Młodych – Plac Inwalidów. Na początku obsługiwano je pojazdami Star N52, które sprowadzono z Targów Poznańskich. Wkrótce potem, na te same trasy skierowano nowo zakupione Sany H01. Siedziba ZKM zlokalizowana była w przedwojennej zajezdni przy ul. Kujawskiej 10.
Od 1959 roku nastąpił gwałtowny rozwój komunikacji miejskiej, co zaowocowało uruchomieniem tak zwanych „zielonych linii” prowadzących nad jeziorem Płotki oraz Jezioro Piaszczyste. Dwa lata później zainaugurowano pierwszą linię podmiejską, która prowadziła do Ujścia. Kolejny rozwój komunikacji miejskiej doprowadził do zwiększenia liczby linii autobusowych, które osiągnęły liczbę ośmiu. W 1966 roku zmieniono zasady obsługi pasażerów, rezygnując z konduktorów i wprowadziwszy jednoosobową obsadę pojazdów. W 1967 roku rozpoczęła się budowa nowej zajezdni przy ul. Łącznej, która została ukończona 29 września 1970 roku. Do końca 1973 roku w Pile działało już 12 linii komunikacyjnych.
W 1975 roku miasto stało się stolicą nowego województwa, co zainicjowało szereg działań mających na celu rozbudowę systemu komunikacyjnego. Modernizacja układu komunikacyjnego związana była m.in. z otwarciem nowego wiaduktu kolejowego. Początek lat 80-tych to czas wymiany starych autobusów na nowe, nowsze modele, czyli Jelcze PR110, zaczęły zastępować małe San oraz Autosany H9. Na przełomie lat 1987/1988 istniało 16 linii autobusowych, a Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej dysponowało 53 autobusami. 1 grudnia 1988 roku wprowadzono dwie linie nocne, które jednak już 31 maja 1989 roku zostały zlikwidowane z powodu niskiej popularności.
1 października 1991 roku z MPGK wydzielono jednostkę budżetową Miejski Zakład Komunikacyjny w Pile. W 1992 roku zakupiono dwa używane pojazdy Renault PR100 oraz cztery nowe Autosan H6, co umożliwiło wprowadzenie sprzedaży biletów w autobusach. W tym samym roku powstał pierwszy punkt sprzedaży biletów przy Placu Konstytucji 3 Maja. Na przełomie 1993/1994 roku rozpoczęto restrukturyzację MZK. W 1994 roku zakupiono używane autobusy marki Berliet PR100 a w 1996 roku dwa niskopodłogowe autobusy Jelcz M121MB. Chociaż w 1996 roku przewidywano dostarczenie 12 nowych Jelczy 120M, z powodu problemów finansowych dostawy nie miały miejsca. W grudniu 1997 roku do ruchu miejskiego wprowadzone zostały nowe niskopodłogowe autobusy Neoplan N4009, a następnie 1998 roku dodatkowe autobusy Neoplan N4016.
W 2000 roku MZK rozpoczął przekształcanie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego, co doprowadziło do powstania Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Pile. W listopadzie tego samego roku zakupiono pięć Jelczy 120M. Na początku lat 2000-nych zakupiono kolejne Solarisy, w tym nowych autobusów Solaris Urbino 10 i 12, przynoszących nowoczesność w komunikacji miejskiej. W 2009 roku rozpisano przetarg na dostarczenie ośmiu nowych autobusów niskopodłogowych, które wygrała firma Solaris Bus & Coach. W 2010 roku przeprowadzono przetarg na dostawę sześciu używanych autobusów midi, które także przybyły z Solaris, a dodatkowo były to pierwsze autobusy w MZK Piła z klimatyzacją w części pasażerskiej.
Na przełomie 2009 i 2010 roku wprowadzono system Pilskiej Karty Miejskiej, bilet elektroniczny dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej. W 2012 roku MZK zakupił 4 używane autobusy marki Mercedes Citaro, a w 2013 roku do floty dołączył kolejny używany model Citaro. Z końcem kwietnia 2014 roku ogłoszono przetarg na tramwaj wodny, który powinien rozpocząć kursy pod koniec maja tego roku, traktując go jako atrakcję turystyczną. W 2016 roku piękną nowością był zakup Solarisa Urbino czwartej generacji, odmienionego wizualnie w porównaniu do dotychczasowych autobusów. W grudniu 2016 roku MZK pozyskał nowe autobusy z programu WRPO. Jednakże linie podmiejskie borykały się z problemami finansowymi, co prowadziło do ich stopniowego wygaszania.
W 2020 roku MZK odebrał 13 nowoczesnych autobusów marki Solaris Urbino czwartej generacji, co było odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się potrzeby mieszkańców oraz rozwój komunikacji miejskiej.
Obsługiwane linie
W poniższej sekcji przedstawiamy szczegółowe informacje dotyczące obsługiwanych linii przez Miejski Zakład Komunikacji w Pile. Znajdziesz tu dane na temat tras oraz rodzaju linii, co ułatwi orientację w komunikacji miejskiej.
Lp. | Trasa | Rodzaj linii |
---|---|---|
0 | ZBROJNA/PĘTLA – Al. Niepodległości – Promienna – Staropolska – Al. Wyzwolenia – Śniadeckich – Dąbrowskiego – Al. Jana Pawła II – Wodna – Al. Niepodległości – Ks. Popiełuszki – Kolbe – Budowlanych – Al. Wojska Polskiego – Dzieci Polskich – Okrzei – Zygmunta Starego – Młodych – Ludowa – Roosevelta – Tucholska – Wawelska – LUTYCKA/PĘTLA
W soboty kursuje do godziny 19, a w niedziele i święta od godziny 9 do 18 | miejska |
1 | LELEWELA/PĘTLA – Lelewela – Bydgoska – Browarna – Młodych – Zygmunta Starego – Kwiatowa – Pl. Konstytucji 3 Maja /powrót: Pl. Konstytucji 3 Maja – Towarowa – Zygmunta Starego/ – Al. Piastów – Al. Jana Pawła II – Al. Wojska Polskiego – AL. WP/DŁUGOSZA
Niektóre kursy przedłużone do Działek Zalesie: … – AL. WP/DŁUGOSZA – Al. Wojska Polskiego – Dolaszewo – DZIAŁKI ZALESIE Niektóre kursy wydłużone do Os. Gładyszewo Pętla: … – AL. WP/DŁUGOSZA – Al. Wojska Polskiego – Kamienna – OS. GŁADYSZEWO PĘTLA Niektóre kursy wydłużone do Zawady: … – AL. WP/DŁUGOSZA – Al. Wojska Polskiego – Kamienna – ZAWADA | podmiejska |
2 | ZBROJNA/PĘTLA – Al. Niepodległości – Promienna – Staropolska – Al. Wyzwolenia – Al. Niepodległości – Wodna – Al. Piastów – Pl. Konstytucji 3 Maja – Siemiaradzkiego – Libelta – Dembowskiego – Trzcianecka – Al. Poznańska – Orla – OS. MOTYLEWO PĘTLA
Niektóre kursy skrócone do Al. Poznańska/Leśna: … – Al. Poznańska – AL. POZNAŃSKA/LEŚNA | miejska |
3 | MIŁA/PĘTLA – Miła – Królewska – Al. Niepodległości – Promienna – Widok – Kazimierza Wielkiego – Al. Wyzwolenia – Śniadeckich – Łączna – Al. Powstańców Wielkopolskich – Browarna – Młodych – Zygmunta Starego – Kwiatowa – Pl. Konstytucji 3 Maja /z powrotem: Pl. Konstytucji 3 Maja – Towarowa – Zygmunta Starego/ – 1 Maja – Staromiejska – Okrzei – Dzieci Polskich – Al. Wojska Polskiego – Lotnicza – LOTNICZA/CHORWACKA
| miejska |
4 | ŻERMOSKIEGO/PL. INWALIDÓW – Żeromskiego – Mickiewicza /z powrotem: Mickiewicza – Wyspiańskiego – Rugijska – Żeromskiego/ – Al. Wojska Polskiego – Dzieci Polskich – Okrzei – Staromiejska – 1 Maja – Pl. Konstytucji 3 Maja – Towarowa – Zygmunta Starego /z powrotem: Zygmunta Starego – Kwiatowa – Pl. Konstytucji 3 Maja/ – Młodych – Ludowa – Okólna – Kusocińskiego – Głuchowska – Al. Powstańców Wielkopolskich – Łączna – Śniadeckich – Philipsa – Al. Powstańców Wielkopolskich – AL. POWST. WLKP./PĘTLA
W soboty, niedziele i święta kursuje wyłącznie w godzinach zmianowych (6, 14, 22) | miejska |
5 | KOSSAKA/PĘTLA – Kossaka – Podchorążych – Bydgoska – Okólna – Ludowa – Młodych – Zygmunta Starego – 14 Lutego – 11 Listopada – Witaszka – Piłsudskiego – 1 Maja – Staromiejska – Ceglana – Pl. 9 Maja – Konarskiego – Wyspiańskiego – Rugijska – Żeromskiego /z powrotem: Żeromskiego – Mickiewicza – Wyspiańskiego/ – ŻEROMSKIEGO/PL. INWALIDÓW | miejska |
6 | MŁODYCH/PĘTLA – Młodych – Browarna – Al. Jana Pawła II – Al. Piastów – Pl. Konstytucji 3 Maja – Siemiradzkiego – Libelta – Dembowskiego – Trzcianecka – Al. Poznańska – Motylewska – MOTYLEWSKA/WAPIENNA
Niektóre kursy wydłużone do Przemysłowa/Ceramiczna: … – MOTYLEWSKA/WAPIENNA – Przemysłowa – PRZEMYSŁOWA/CERAMICZNA W niedzielę i święta kursuje od godziny 9 do 19 | miejska |
8 | ŻEROMSKIEGO/PL. INWALIDÓW – Żeromskiego – Mickiewicza – Wyspiańskiego /z powrotem: Wyspiańskiego – Rugijska – Żeromskiego/ – Konarskiego – Pl. 9 Maja – Ceglana – Staromiejska – 1 Maja – Al. Piastów – Wodna – Al. Niepodległości – Al. Wyzwolenia – Philipsa – Al. Powstańców Wielkopolskich – AL. POWST. WLKP./PĘTLA
| miejska |
8 Bis | MIŁA/PĘTLA – Miła – Królewska – Al. Niepodległości – Promienna – Widok – Kazimierza Wielkiego – Al. Wyzwolenia – Al. Niepodległości – Wałecka – Al. Niepodległości – Ks. Popiełuszki – Kolbe – Budowlanych – Al. Wojska Polskiego – Dzieci Polskich – Okrzei – Staromiejska – 1 Maja – 1 MAJA/ŚRÓDMIEJSKA
| miejska szkolna |
9 | ŻEROMSKIEGO/PL. INWALIDÓW – Żeromskiego – Mickiewicza /z powrotem: Mickiewicza – Wyspiańskiego – Rugijska – Żeromskiego/ – Al. Wojska Polskiego – Al. Jana Pawła II – Al. Piastów – Pl. Konstytucji 3 Maja – Siemiradzkiego – Rydygiera – RYDYGIERA/SZPITAL | miejska |
10 | ŻEROMSKIEGO/PL. INWALIDÓW – Żeromskiego – Mickiewicza /z powrotem: Mickiewicza – Wyspiańskiego – Rugijska – Żeromskiego/ – Al. Wojska Polskiego – Al. Jana Pawła II – Bydgoska – Podchorążych – Kossaka – KOSSAKA/PĘTLA
| miejska |
12 | JASTRZĘBIA/PĘTLA – Jastrzębia – Przemysłowa – Motylewska – Al. Poznańska – Pl. Konstytucji 3 Maja – Al. Piastów – Al. Jana Pawła II – Al. Powstańców Wielkopolskich – Łączna – Śniadeckich – ŚNIADECKICH/KOTŁOWNIA
Niektóre kursy wydłużone do Al. Powst. Wlkp./Pętla: … – Śniadeckich – Philipsa – Al. Powstańców Wielkopolskich – AL. POWST. WLKP./PĘTLA Niektóre kursy skrócone z Przemysłowa/Ceramiczna: PRZEMYSŁOWA/CERAMICZNA – Przemysłowa – Motylewska – … | miejska |
14 | ZBROJNA/PĘTLA – Al. Niepodległości – Promienna – Staropolska – Al. Wyzwolenia – Śniadeckich – Dąbrowskiego – Al. Jana Pawła II – Al. Piastów – Pl. Konstytucji 3 Maja – Siemiradzkiego – Rydygiera – RYDYGIERA/SZPITAL W niedzielę i święta pojedyncze kursy w godzinach 6 i 18. | miejska |
15 | LELEWELA/PĘTLA – Lelewela – Bydgoska – Al. Jana Pawła II – Al. Piastów – Pl. Konstytucji 3 Maja – Siemiradzkiego – Rydygiera – RYDYGIERA/SZPITAL
| miejska |
16 | ŻEROMSKIEGO/PL. INWALIDÓW – Żeromskiego – Mickiewicza – Wyspiańskiego /z powrotem: Wyspiańskiego – Rugijska – Żeromskiego/ – Konarskiego – Pl. 9 Maja – Ceglana – Staromiejska – 1 Maja – Pl. Konstytucji 3 Maja – Siemiradzkiego – Libelta – Dembowskiego – Trzcianecka – Al. Poznańska – Cicha – Motylewska – MOTYLEWSKA/WAPIENNA
Niektóre kursy wydłużone do Przemysłowa/Ceramiczna: … – MOTYLEWSKA/WAPIENNA – Przemysłowa – PRZEMYSŁOWA/CERAMICZNA Kursuje od poniedziałku do soboty. W sobotę kursuje w godzinach od 9 do 16 | miejska |
20 | AL. PIASTÓW/PL. KONSTYTUCJI 3 MAJA – Pl. Konstytucji 3 Maja – Al. Piastów – Wodna – Al. Niepodległości – Koszalińska – KOSZALIŃSKA/PADEREWSKIEGO
| miejska sezonowa |
50 | MIROSŁAW – Ujście Czarnkowska – Ujście Pilska – Ługi Ujskie – Al. Poznańska – Pl. Konstytucji 3 Maja – Al. Piastów – PL. ZWYCIĘSTWA/ŚRÓDMIEJSKA
Niektóre kursy przez Ługi Ujskie/Wieś (w głąb wsi) Niektóre kursy przez Orlą (Os. Motylewo): … – Al. Poznańska – Orla – Al. Poznańska – … Niektóre kursy skrócone z Ujście/Osiedle Górne: UJŚCIE/OSIEDLE GÓRNEPĘTLA – Ujście Czarnkowska – … Niektóre kursy wydłużone do Kossaka/Pętla: … – Al. Piastów – Al. Jana Pawła II – Al. Powstańców Wielkopolskich – Philipsa – Kossaka – KOSSAKA/PĘTLA W soboty kursuje do godziny 16. W niedzielę i święta pojedyncze kursy. | podmiejska |
50 Bis | UJŚCIE/UL. WOJSKA POLSKIEGO – Ujście Staszica – Ujście Pilska – Ługi Ujskie – Ługi Ujskie/Wieś – Al. Poznańska – Orla – Al. Poznańska – Pl. Konstytucji 3 Maja – Al. Piastów – PL. ZWYCIĘSTWA/ŚRÓDMIEJSKA
| podmiejska szkolna |
60 | PL. ZWYCIĘSTWA/ŚRÓDMIEJSKA – Al. Wojska Polskiego – Dolaszewo – Szydłowo – JARACZEWO
| podmiejska |
P | PL. ZWYCIĘSTWA/ŚRÓDMIEJSKA – Al. Jana Pawła II – Al. Powstańców Wielkopolskich – DK11 Obwodnica Piły – Kossaka – J. PŁOTKI/GEOVITA
| rekreacyjna sezonowa |
Tabor spółki
Miejski Zakład Komunikacji w Pile dysponuje różnorodnym taborem, którego skład na przestrzeni lat ulegał wielu zmianom. Zgromadzone dane na temat pojazdów są niezbędne do zrozumienia ewolucji floty transportowej.
Autobusy | |||||
---|---|---|---|---|---|
Typ autobusu | _ | Lata produkcji | Lata zakupu | Numery taborowe | Liczba sztuk |
Jelcz 120M | _ | 2000 | 2000 | 365 | 1 |
Solaris Urbino 10 | _ | 2011 | 2011 | 404 | 1 |
Solaris Urbino 12 | _ | 2005–2007, 2009, 2010, 2011, 2016, 2017, 2020 | 2005–2007, 2009–2010, 2011, 2016–2017, 2020 | 379, 380, 382–395, 402, 403, 412–416, 423–428 | 29 |
Solaris Urbino 12 Hybrid | _ | 2018, 2020 | 2018, 2020 | 417–422, 429–435 | 13 |
Solaris Urbino 12 Electric | _ | 2021 | 2022 | 436–440 | 5 |
Wszystkie pojazdy | 49 | ||||
Udział autobusów przystosowanych dla niepełnosprawnych we flocie | 98% | ||||
Średni wiek eksploatowanego taboru autobusowego | ~9 lat |
Wodne tramwaje | ||||
---|---|---|---|---|
Nazwa | Ilość | Rok produkcji | Rok zakupu | Ilość miejsc |
Gordalina | 1 | 2014 | 2014 | 12 |
Tabor eksploatowany w przeszłości
Rodzaj autobusu | Okres użytkowania |
---|---|
Star N52 | 1957 – 19?? |
San H01B | 1958 – 198? |
San H27B | 1964 – 198? |
San H100B | 196? – 198? |
Autosan H9-35 | 197? – 1991 |
Jelcz 272 MEX | 1979 – 1983 |
Jelcz-Berliet PR110U | 1981 – 1995 |
Jelcz PR110M | 1985 – 2010 |
Jelcz M11 | 1987 – 1995 |
Renault PR100 | 1992 – 2001 |
Berliet PR100 | 1994 – 2001 |
Autosan H6-06 | 1992 – 2005 |
Jelcz PR110D | 1995 – 1998 |
Jelcz M121MB | 1995 – 2013 |
Autosan H9 | 1995 – 2010 |
Neoplan N4009 | 1997 – 2012 |
Neoplan N4016 | 1998 – 2018 |
Jelcz 120M | 2001 – 2010 |
Neoplan N4016TD | 2005 – 2012 |
Mercedes 0530 | 2012 – 2020 |
Neoplan N4411 | 2010 – 2021 |
Testowane autobusy w Pile
Rodzaj autobusu | Rok badania |
---|---|
Jelcz M121MB | 1995 |
Neoplan N4016 | 1998 |
Jelcz M101I | 2001, 2003 |
Karosa B951.1713 | 2005 |
MAN NM222 | 1997 |
Jelcz M121I | 2007 |
Solaris Urbino 15 | 2008 |
Solaris Urbino 18 Hybrid | 2008 |
Solbus SN11M | 2008 |
Scania CN280UB | 2009 |
Solaris Urbino 12 Hybrid | 2012, 2016 |
AMZ City Smile 12 LF | 2013 |
Solaris Urbino 12 elektryczny | 2015, 2018 |
Przypisy
- Na wiosnę obrodziło... autobusami. pila.pl.
- Piła kupuje Neoplany od … Solarisa. infobus.com.pl, 16.06.2010 r.
- Piła: MZK kupuje aż 6 używanych autobusów, infobus.pl, 24.03.2010 r.
- Od 1 stycznia rusza Pilska Karta Miejska i zmiany w cenach biletów. pila.pl, 03.12.2013 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Kalina (Piła) | Dom Stanisława Staszica w Pile | Pilskie Muzeum Wojskowe | Parowozownia PiłaOceń: Miejski Zakład Komunikacji w Pile